nuff

Monday, October 31, 2011

Alatan Kereta/ Aksesoris







Sebelum anda boleh memahami bagaimana serat karbon dapat membantu menyelesaikan krisis minyak, anda perlu memahami apa itu. Gentian karbon adalah bahan yang sangat kuat yang juga sangat ringan. Jurutera dan pereka bentuk cinta kerana ia adalah lima kali lebih kuat sebagai keluli, dua kali sebagai sengit, namun berat kira-kira dua pertiga kurang. Serat karbon pada asasnya sangat nipis helai karbon - lebih nipis daripada rambut manusia. Lembar boleh dipintal bersama-sama, seperti benang. Benang boleh ditenun bersama-sama, seperti kain. Untuk membuat gentian karbon mengambil bentuk yang tepat, ia boleh dibentangkan di atas acuan, kemudian disalut dengan resin sengit atau plastik (jenis seperti bagaimana anda akan membuat sesuatu bubur kertas dengan meletakkan jalur akhbar atas acuan, kemudian menambah untuk memaksa ia berbentuk).

Kebanyakan komponen kereta diperbuat daripada keluli. Menggantikan komponen keluli dengan serat karbon akan mengurangkan berat kereta yang paling sebanyak 60 peratus [source: USA Today]. Bahawa 60 peratus penurunan berat badan, seterusnya, mengurangkan penggunaan bahan api itu kereta sebanyak 30 peratus dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau dan lain-lain sebanyak 10 hingga 20 peratus [source: Oak Ridge National Laboratory]. Itu penjimatan bahan api yang besar, walaupun tanpa mengubah enjin kereta. Dengan badan gentian karbon yang ringan, pembuat kereta dapat membina kereta dengan yang lebih kecil, enjin lebih cekap, atau meningkatkan penggunaan enjin elektrik, menyebabkan lebih banyak penjimatan bahan api. Mengurangkan berat badan, meningkatkan kecekapan bahan api dan membolehkan pembangunan pelbagai jenis enjin: Itulah bagaimana serat karbon boleh menyelesaikan krisis minyak.

Tetapi tunggu, jika serat karbon begitu hebat, mengapa tidak digunakan secara meluas dalam kereta? Pergi ke halaman seterusnya untuk mengetahui tentang kelemahan gentian karbon.









No comments:

Post a Comment